Πώς ορίζουμε τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού:
Όταν μιλάμε για φυσιολογική ανάπτυξη, εννοούμε την ανάπτυξη δεξιοτήτων στους παρακάτω τομείς:
- Αδρή κινητικότητα: Η ικανότητα να χρησιμοποιεί το παιδί μεγάλες μυϊκές ομάδες για να κάθεται, στέκεται, περπατά, τρέχει, να κρατά την ισορροπία του.
- Λεπτή κινητικότητα: Να χρησιμοποιεί τα χέρια για να φάει, ζωγραφίσει, γράψει, ντυθεί και πολλά άλλα!
- Ομιλία και επικοινωνία: Να παράγει ήχους, να μιλάει, να χρησιμοποιεί χειρονομίες ή τη γλώσσα του σώματος για να επικοινωνήσει, να αντιλαμβάνεται τι λένε οι άλλοι.
- Αντίληψη και δεξιότητες: Να κατανοεί, να μαθαίνει, να θυμάται, να λύνει προβλήματα.
- Κοινωνικές δεξιότητες: Να αλληλοεπιδρά, να συνεργάζεται, να διαμορφώνει σχέσεις με την οικογένεια και φίλους, να ανταποκρίνεται στα συναισθήματα των άλλων.
1 ΜΗΝΟΣ
Κινητικότητα
- Κάνει τρομώδης κινήσεις των χεριών.
- Φέρνει τα χέρια στο ύψος των ματιών και του στόματος.
- Κουνάει το κεφάλι αριστερά-δεξιά όταν είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα.
- Κρατάει τα χέρια σε μπουνιά.
- Δεν στηρίζει μόνο του το κεφάλι ακόμη.
Όραση/Ακοή
- Εστιάζει στα 20-30εκ.
- Τα μάτια μπορεί να μην συντονίζονται καλά και να στραβίζουν.
- Η ακοή του είναι πλήρως αναπτυγμένη, αναγνωρίζει και ίσως γυρίζει προς γνώριμους ήχους!
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 1ου μήνα:
- Πιπιλάει αδύναμα.
- Δεν ανοιγοκλείνει τα βλέφαρα όταν πέφτει έντονο φως στα μάτια του.
- Δεν εστιάζει και δεν ακολουθεί αντικείμενο κοντά στα μάτια του.
- Δεν κουνάει ζωηρά και συμμετρικά τα χέρια και τα πόδια.
- Δεν ανταποκρίνεται σε δυνατούς ήχους.
2 ΜΗΝΩΝ
Κινητικότητα
Στηρίζει το κεφάλι καλύτερα και το σηκώνει όταν είναι μπρούμυτα.
Ακοή/Γλώσσα
- Παράγει ήχους.
- Γυρνά το κεφάλι προς τους ήχους.
Κοινωνική Συμπεριφορά
- Ξεκινά να χαμογελάει στους άλλους.
- Μπορεί να παρηγορήσει τον εαυτό του για λίγο, βάζοντας τα χέρια στο στόμα.
Γνώσεις και Δεξιότητες
- Παρατηρεί πρόσωπα.
- Ξεκινά να ακολουθεί αντικείμενα και να αναγνωρίζει πρόσωπα σε μικρή απόσταση.
- Αρχίζει να δυσανασχετεί όταν βαριέται (κλαίει, γκρινιάζει).
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 2ου μήνα:
- Δεν ανταποκρίνεται σε δυνατό ήχο.
- Δεν παρακολουθεί αντικείμενα.
- Δεν χαμογελά.
- Δεν φέρνει τα χέρια στο στόμα.
- Δεν στηρίζει καθόλου το κεφάλι του.
4 ΜΗΝΩΝ
Κινητικότητα
- Στηρίζει το κεφάλι καλά χωρίς υποστήριξη.
- Πατάει με τα ποδαράκια όταν αυτά ακουμπάνε σε σκληρή επιφάνεια.
- Ξεκινά να γυρίζει από ανάσκελα μπρούμυτα.
- Βάζει τα χέρια στο στόμα.
- Κρατάει μικρά αντικείμενα, τα κουνάει και τα βάζει στο στόμα.
- Στηρίζεται στους αγκώνες όταν είναι μπρούμυτα.
Ακοή/Γλώσσα
- Ξεκινά να μπαμπαλίζει.
- Παράγει ήχους, κάνει γκριμάτσες και φωνάζει.
- Κλαίει διαφορετικά όταν πεινάει, πονάει ή κουράζεται.
Κοινωνική Συμπεριφορά
- Χαμογελάει αυθόρμητα.
- Του αρέσει να παίζουν μαζί του και μπορεί να αρχίσει να κλαίει όταν το παιχνίδι σταματά.
- Αντιγράφει κάποιες κινήσεις ή εκφράσεις του προσώπου, όπως χαμόγελο.
Γνώσεις και Δεξιότητες
- Ανταποκρίνεται στη φροντίδα και τη στοργή.
- Δείχνει πότε είναι χαρούμενο ή λυπημένο.
- Προσπαθεί να πιάσει παιχνίδια με το χέρι.
- Συντονίζει τα μάτια με τα χέρια, πχ παρακολουθεί ένα παιχνίδι και προσπαθεί να το πιάσει.
- Παρακολουθεί αντικείμενο σε ακτίνα 180 μοιρών.
- Αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα και αντικείμενα σε απόσταση.
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 4ου μήνα:
- Δεν ανταποκρίνεται σε δυνατό ήχο.
- Δεν παρακολουθεί αντικείμενα.
- Δεν χαμογελά σε άλλα άτομα.
- Δεν βάζει αντικείμενα στο στόμα.
- Δεν στηρίζει το κεφάλι του.
- Δεν παράγει ήχους.
- Δεν σπρώχνει με τα πόδια όταν το βάζουμε να πατήσει σε σκληρή επιφάνεια.
6 ΜΗΝΩΝ
Κινητικότητα
- Γυρίζει από ανάσκελα μπρούμυτα και από μπρούμυτα ανάσκελα.
- Ξεκινά να κάθεται χωρίς υποστήριξη.
- Στηρίζεται στα πόδια του και “χορεύει” όταν το κρατάμε όρθιο.
Ακοή/Γλώσσα
- Παράγει ήχους σε ανταπόκριση σε ήχους που ακούει.
- Ανταποκρίνεται στο όνομα του.
- Παράγει ήχους για να δείξει χαρά ή ενόχληση.
- Αρχίζει να σχηματίζει ήχους με σύμφωνα (μπ, μ).
Κοινωνική Συμπεριφορά
- Γνωρίζει οικεία πρόσωπα και αρχίζει να αντιλαμβάνεται πότε κάποιος είναι ξένος.
- Του αρέσει να παίζει με τους άλλους, ιδιαίτερα με τους γονείς του.
- Του αρέσει να κοιτάζεται στον καθρέπτη.
Γνώσεις και Δεξιότητες
- Παρατηρεί πρόσωπα κι αντικείμενα τριγύρω του.
- Ξεκινά να μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο.
- Αρχίζει να δείχνει περιέργεια για αντικείμενα και προσπαθεί να τα φτάσει αν είναι μακριά.
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 6ου μήνα:
- Δεν ανταποκρίνεται στους ήχους.
- Δεν προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα.
- Δεν βάζει αντικείμενα στο στόμα.
- Δεν παράγει ήχους, δεν γελάει.
- Δεν ρολάρει.
9 ΜΗΝΩΝ
Κινητικότητα
- Στέκεται όρθιο και κρατιέται από επιφάνειες.
- Μπουσουλάει.
- Κρατιέται για να σηκωθεί.
Ακοή/Γλώσσα
- Καταλαβαίνει το όχι.
- Παράγει μεγάλη ποικιλία ήχων.
- Αντιγράφει ήχους και χειρονομίες από άλλους.
- Δείχνει με το δάκτυλο.
Κοινωνική Συμπεριφορά
- Μπορεί να δείχνει φόβο για τους ξένους.
- Έχει αγαπημένα παιχνίδια.
- Μπορεί να είναι προσκολλημένο σε κάποιο οικείο πρόσωπο.
Γνώσεις και Δεξιότητες
- Παρακολουθεί αντικείμενο που πέφτει.
- Ψάχνει για αντικείμενα που του κρύβουμε.
- Αρχίζει να συλλαμβάνει μικρά αντικείμενα μεταξύ του δείκτη και του αντίχειρα.
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 9ου μήνα:
- Δεν στηρίζει το βάρος του όταν το κρατάμε όρθιο.
- Δεν κάθεται.
- Δεν μπαμπαλίζει.
- Δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του.
- Δεν φαίνεται να αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα.
- Δεν κοιτάει προς τα εκεί που του δείχνουμε.
- Δεν μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο.
12 ΜΗΝΩΝ
Κινητικότητα
- Κρατιέται για να σηκωθεί, κρατιέται από έπιπλα και περπατάει.
- Ίσως κάνει λίγα βήματα μόνο ή στέκεται μόνο για λίγο.
Ακοή/Γλώσσα
- Ανταποκρίνεται σε απλές εντολές.
- Κάνει απλές χειρονομίες όπως γειά, νεύματα πχ. όχι με το κεφάλι.
- Λέει μαμά, μπαμπά.
- Προσπαθεί να επαναλάβει λέξεις που ακούει.
Κοινωνική Συμπεριφορά
- Ντρέπεται ή είναι νευρικό με τους ξένους.
- Κλαίει όταν η μαμά ή μπαμπάς φεύγουν.
- Έχει αγαπημένα αντικείμενα και πρόσωπα.
- Δείχνει φόβο σε κάποιες περιστάσεις.
- Επαναλαμβάνει ήχους και πράξεις για να τραβήξει την προσοχή.
- Βοηθάει στο ντύσιμο.
- Παίζει κούκου-τσα.
Γνώσεις και Δεξιότητες
- Εξερευνά τα αντικείμενα με νέους τρόπους. Τα κουνάει, τα χτυπάει, τα πετάει.
- Βρίσκει εύκολα κρυμμένα αντικείμενα.
- Κοιτάει τη σωστή εικόνα ή αντικείμενο όταν το ονοματίσουμε.
- Αρχίζει να χρησιμοποιεί αντικείμενα σωστά, π.χ. πίνει από το ποτηράκι του, χτενίζει τα μαλλιά του.
- Βάζει και βγάζει αντικείμενα από ένα κουτί.
- Ακολουθεί απλές εντολές.
- Πιέζει με το δείκτη, πατάει κουμπιά.
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 12ου μήνα:
- Δεν ανταποκρίνεται μπουσουλάει.
- Δεν ψάχνει αντικείμενα που του κρύβουμε.
- Δεν λέει μαμά , μπαμπά.
- Δεν μαθαίνει χειρονομίες όπως «γειά».
- Δεν δείχνει με το δάκτυλο.
18 ΜΗΝΩΝ
Κινητικότητα
- Περπατάει ανεξάρτητα.
- Ανεβαίνει σκαλάκια, τρέχει.
- Κουβαλάει μαζί του παιχνίδια όταν περπατάει.
- Πίνει από ποτήρι, τρώει με το κουτάλι.
Ακοή/Γλώσσα
- Λέει μερικές λέξεις.
- Λέει και γνέφει ΄όχι΄ .
Κοινωνική Συμπεριφορά
- Του αρέσει να δίνει αντικείμενα σε άλλους για να παίξει.
- Μπορεί να φοβάται τους ξένους.
- Μπορεί να έχει εκρήξεις θυμού (temper tantrums).
- Μπορεί να δείχνει τρυφερότητα και στοργή σε οικεία πρόσωπα.
- Παίζει απλό συμβολικό παιχνίδι, π.χ. ταΐζει την κούκλα.
- Δείχνει κάτι που του φαίνεται ενδιαφέρον.
- Μπορεί να του αρέσει να εξερευνά καινούρια πράγματα ή να φοβάται σε μη γνώριμο περιβάλλον και να προσκολλάτε στους γονείς.
Γνώσεις και Δεξιότητες
- Γνωρίζει την χρησιμότητα καθημερινών αντικειμένων, π.χ. τηλέφωνο, κουτάλι.
- Δείχνει μέρη του σώματός του.
- Κάνει μουτζούρες.
- Μπορεί να ακολουθήσει απλές εντολές.
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 18ου μήνα:
- Δεν περπατάει.
- Δεν ξέρει τη χρήση απλών αντικειμένων.
- Δεν λέει 5-6 λέξεις.
- Δεν το ενδιαφέρει αν οι γονείς φεύγουν ή έρχονται.
- Χάνει μια δεξιότητα που είχε στο παρελθόν.
2 ΕΤΩΝ
Κινητικότητα
- Στέκεται στις μύτες των ποδιών.
- Κλοτσάει- πετάει μπάλα.
- Σκαρφαλώνει σε έπιπλα.
- Ανεβοκατεβαίνει σκάλες με υποστήριξη.
- Αντιγράφει ευθεία γραμμή και κύκλο.
Ακοή/Γλώσσα
- Δείχνει αντικείμενα, εικόνες, πρόσωπα και μέρη του σώματος όταν τα ονοματίσουμε.
- Λέει προτάσεις με 2-3 λέξεις.
- Ακολουθεί απλές εντολές.
Κοινωνική Συμπεριφορά
- Αντιγράφει τους άλλους, ιδιαίτερα ενήλικες και μεγαλύτερα παιδιά.
- Ενθουσιάζεται όταν βρίσκεται με άλλα παιδιά.
- Δείχνει ολοένα και πιο ανεξάρτητο.
- Δείχνει αντιδραστική συμπεριφορά (κάνει αυτό που το λένε να μην κάνει).
- Παίζει κυρίως μόνο, αλλά αρχίζει σιγά σιγά να συμπεριλαμβάνει άλλα παιδιά στο παιχνίδι του.
Γνώσεις και Δεξιότητες
- Αρχίζει να ξεχωρίζει σχήματα και χρώματα.
- Παίζει απλό συμβολικό παιχνίδι.
- Φτιάχνει πύργο με 4 τουβλάκια.
- Ακολουθεί σύνθετες οδηγίες, π.χ πάρε τα παπούτσια σου και βάλτα στο καλάθι.
- Ονομάζει εικόνες σε βιβλίο, π.χ σκυλάκι, γάτα.
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 24ου μήνα:
- Δεν ξέρει τη χρήση απλών αντικειμένων.
- Δεν χρησιμοποιεί απλές προτάσεις 2 λέξεων.
- Δεν αντιγράφει λέξεις και πράξεις.
- Δεν ακολουθεί απλές εντολές.
- Δεν περπατάει σταθερά.
- Χάνει μια δεξιότητα που είχε στο παρελθόν.
3 ΕΤΩΝ
Κινητικότητα
- Σκαρφαλώνει με ευκολία.
- Τρέχει ευκολά.
- Οδηγεί ποδήλατο με 3 ρόδες.
- Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες, ένα πόδι σε κάθε βήμα.
Ακοή/Γλώσσα
- Ακολουθεί εντολές 2-3 βημάτων.
- Μπορεί να ονομάσει πολλά καθημερινά αντικείμενα.
- Καταλαβαίνει προθέσεις όπως μέσα, πάνω, κάτω.
- Λέει το όνομα, την ηλικία και το φύλλο του.
- Λέει λέξεις όπως εγώ, εμένα, εμείς, εσύ και κάποιους πληθυντικούς (γάτες, αυτοκίνητα).
- Συνεχίζει μια συζήτηση χρησιμοποιώντας 2-3 προτάσεις.
- Μιλάει με τρόπο που γίνεται κατανοητός από ξένους.
Κοινωνική Συμπεριφορά
- Αντιγράφει ενήλικες και φίλους.
- Δείχνει τρυφερότητα και στοργή σε φίλους του, π.χ όταν κάποιος κλαίει.
- Συμμετέχει σε παιχνίδια.
- Δείχνει μεγάλος εύρος συναισθημάτων.
- Καταλαβαίνει το δικό μου, δικό του, δικό της.
- Αποχωρίζεται εύκολα από τους γονείς.
- Ντύνεται και γδύνεται μόνο του.
Γνώσεις και Δεξιότητες
- Παίζει με παιχνίδια με κουμπιά, αποσπώμενα μέρη κτλ.
- Παίζει συμβολικό παιχνίδι με κούκλες, ζώα και ανθρώπους.
- Φτιάχνει παζλ με 3-4 κομμάτια.
- Καταλαβαίνει τι σημαίνει δύο.
- Αντιγράφει κύκλο με μολύβι.
- Γυρνάει τις σελίδες του βιβλίου, μια κάθε φορά.
- Φτιάχνει πύργο με 6 κύβους.
- Βιδώνει και ξεβιδώνει το καπάκι από μπουκάλι ή γυρίζει το πόμολο της πόρτας.
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 3ου έτους:
- Πέφτει συχνά, δυσκολεύεται με τα σκαλιά.
- Του τρέχουν σάλια ή δεν έχει καθαρή ομιλία.
- Δεν μπορεί να παίξει με απλά παιχνίδια (παζλ).
- Δεν χρησιμοποιεί απλές προτάσεις 2 λέξεων.
- Χάνει μια δεξιότητα που είχε στο παρελθόν.
4 ΕΤΩΝ
Κινητικότητα
- Στέκεται στο ένα πόδι και κάνω κουτσό για 2 δευτερόλεπτα.
- Μπορεί να πιάσει μια μπάλα που αναπηδάει μπροστά του.
- Βάζει νερό στο ποτήρι του και κόβει το φαγητό του μόνο του με επιτήρηση.
Ακοή/Γλώσσα/Επικοινωνία
- Γνωρίζει βασικούς γραμματικούς κανόνες, π.χ «αυτός», «αυτή».
- Τραγουδάει ένα τραγούδι ή λέει ένα ποίημα απέξω.
- Λέει ιστορίες.
- Ξέρει το όνομα και το επίθετό του.
Κοινωνική Συμπεριφορά
- Απολαμβάνει να μαθαίνει νέα πράγματα.
- Προτιμά να παίζει με άλλα παιδιά, παρά μόνο του.
- Συνεργάζεται με άλλα παιδιά.
- Εκφράζει τα ενδιαφέροντα του.
- Συχνά μπερδεύει την πραγματικότητα με τη φαντασία.
Γνώσεις και Δεξιότητες
- Ξέρει τα χρώματα και κάποιους αριθμούς.
- Καταλαβαίνει την έννοια του μετράω.
- Αρχίζει να καταλαβαίνει την έννοια του χρόνου.
- Θυμάται κομμάτια μιας ιστορίας.
- Καταλαβαίνει τις έννοιες «ίδιος», «διαφορετικός».
- Σχεδιάζει ανθρωπάκι με 2 έως 4 μέρη σώματος.
- Χρησιμοποιεί ψαλίδι.
- Αρχίζει να αντιγράφει κάποια κεφαλαία γράμματα.
- Παίζει παιχνίδια με κάρτες.
- Λέει τι νομίζει ότι θα συμβεί παρακάτω σε μια ιστορία!
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 4ου έτους:
- Δεν χοροπηδάει.
- Δεν κάνει μουτζούρες.
- Δεν ενδιαφέρεται για συμβολικό παιχνίδι.
- Αδιαφορεί για τα άλλα παιδιά και δεν απαντά σε άλλα άτομα εκτός οικογενειακού κύκλου.
- Αντιδρά στο ντύσιμό, ύπνο, χρήση της τουαλέτας.
- Δεν ακολουθεί εντολές 3 βημάτων.
- Δεν χρησιμοποιεί το «εγώ», «εσύ» σωστά.
- Δεν μιλάει καθαρά.
- Χάνει μια δεξιότητα που είχε στο παρελθόν.
5 ΕΤΩΝ
Κινητικότητα
- Στέκεται στο ένα πόδι για 10 δευτερόλεπτα ή περισσότερο.
- Κάνει τούμπες.
- Χρησιμοποιεί κουτάλι, πιρούνι και κάποιες φορές μαχαίρι.
- Χρησιμοποιεί την τουαλέτα μόνο του.
- Κάνει κούνια.
Ακοή/Γλώσσα
- Μιλάει πολύ καθαρά.
- Λέει μια απλή ιστορία.
- Χρησιμοποιεί χρόνο μέλλοντα.
- Λέει το όνομα και τη διεύθυνση που μένει.
Κοινωνική Συμπεριφορά
- Θέλει να ευχαριστεί τους φίλους του και να τους μοιάζει.
- Είναι πιο πρόθυμο να ακολουθεί κανόνες.
- Του αρέσει να τραγουδά, να χορεύει , να παίζει θέατρο.
- Είναι πιο ανεξάρτητο, π.χ μπορεί να πάει μόνο του να χτυπήσει την πόρτα του γείτονα (με επιτήρηση πάντα).
- Είναι κάποιες φορές συνεργάσιμο και κάποιες άλλες πολύ απαιτητικό!
Γνώσεις και Δεξιότητες
- Μετράει μέχρι το 10 ή παραπάνω.
- Μπορεί να ζωγραφίσει ανθρωπάκι με 6 ή περισσότερα μέρη.
- Γράφει κάποια γράμματα ή αριθμούς.
- Αντιγράφει τρίγωνο και άλλα γεωμετρικά σχήματα.
- Ξέρει τι είναι κάποια καθημερινά πράγματα, όπως τα χρήματα, το φαγητό.
Πότε ανησυχούμε:
Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 5ου έτους:
- Δεν Δείχνει μεγάλη γκάμα συναισθημάτων.
- Δεν απαντά στους ανθρώπους ή απαντά επιφανειακά.
- Δεν ξέρει το όνομα και το επίθετο του.
- Δεν ξεχωρίζει την πραγματικότητα από τη φαντασία.
- Δείχνει ασυνήθιστη συμπεριφορά, π.χ πολύ φοβισμένο, πολύ επιθετικό, λυπημένο.
- Δείχνει ασυνήθιστη νωχελικότητα, απόσυρση.
- Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε μια δραστηριότητα για πάνω από 5 λεπτά.
- Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό και αόριστο σωστά.
- Δεν ζωγραφίζει.
- Δεν ξέρει να βουρτσίζει τα δόντια, να πλένει τα χέρια, να γδύνεται μόνο του.