Στάδια Ανάπτυξης

αναπτυξη

Πώς ορίζουμε τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού:

Όταν μιλάμε για φυσιολογική ανάπτυξη, εννοούμε την ανάπτυξη δεξιοτήτων στους παρακάτω τομείς:

  • Αδρή κινητικότητα: Η ικανότητα να χρησιμοποιεί το παιδί μεγάλες μυϊκές ομάδες για να κάθεται, στέκεται, περπατά, τρέχει, να κρατά την ισορροπία του.
  • Λεπτή κινητικότητα: Να χρησιμοποιεί τα χέρια για να φάει, ζωγραφίσει, γράψει, ντυθεί και πολλά άλλα!
  • Ομιλία και επικοινωνία: Να παράγει ήχους, να μιλάει, να χρησιμοποιεί χειρονομίες ή τη γλώσσα του σώματος για να επικοινωνήσει, να αντιλαμβάνεται τι λένε οι άλλοι.
  • Αντίληψη και δεξιότητες: Να κατανοεί, να μαθαίνει, να θυμάται, να λύνει προβλήματα.
  • Κοινωνικές δεξιότητες: Να αλληλοεπιδρά, να συνεργάζεται, να διαμορφώνει σχέσεις με την οικογένεια και φίλους, να ανταποκρίνεται στα συναισθήματα των άλλων.

 

1 ΜΗΝΟΣ

Κινητικότητα

  • Κάνει τρομώδης κινήσεις των χεριών.
  • Φέρνει τα χέρια στο ύψος των ματιών και του στόματος.
  • Κουνάει το κεφάλι αριστερά-δεξιά όταν είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα.
  • Κρατάει τα χέρια σε μπουνιά.
  • Δεν στηρίζει μόνο του το κεφάλι ακόμη.

 

Όραση/Ακοή

  • Εστιάζει στα 20-30εκ.
  • Τα μάτια μπορεί να μην συντονίζονται καλά και να στραβίζουν.
  • Η ακοή του είναι πλήρως αναπτυγμένη, αναγνωρίζει και ίσως γυρίζει προς γνώριμους ήχους!

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 1ου μήνα:

  • Πιπιλάει αδύναμα.
  • Δεν ανοιγοκλείνει τα βλέφαρα όταν πέφτει έντονο φως στα μάτια του.
  • Δεν εστιάζει και δεν ακολουθεί αντικείμενο κοντά στα μάτια του.
  • Δεν κουνάει ζωηρά και συμμετρικά τα χέρια και τα πόδια.
  • Δεν ανταποκρίνεται σε δυνατούς ήχους.

2 ΜΗΝΩΝ

Κινητικότητα

Στηρίζει το κεφάλι καλύτερα και το σηκώνει όταν είναι μπρούμυτα.

 

Ακοή/Γλώσσα

  • Παράγει ήχους.
  •  Γυρνά το κεφάλι προς τους ήχους.

 

Κοινωνική Συμπεριφορά

  • Ξεκινά να χαμογελάει στους άλλους.
  • Μπορεί να παρηγορήσει τον εαυτό του για λίγο, βάζοντας τα χέρια στο στόμα.

 

Γνώσεις και Δεξιότητες

  • Παρατηρεί πρόσωπα.
  • Ξεκινά να ακολουθεί αντικείμενα και να αναγνωρίζει πρόσωπα σε μικρή απόσταση.
  • Αρχίζει να δυσανασχετεί όταν βαριέται (κλαίει, γκρινιάζει).

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 2ου μήνα:

  • Δεν ανταποκρίνεται σε δυνατό ήχο.
  • Δεν παρακολουθεί αντικείμενα.
  • Δεν χαμογελά.
  • Δεν φέρνει τα χέρια στο στόμα.
  • Δεν στηρίζει καθόλου το κεφάλι του.

 

4 ΜΗΝΩΝ

Κινητικότητα

  • Στηρίζει το κεφάλι καλά χωρίς υποστήριξη.
  • Πατάει με τα ποδαράκια όταν αυτά ακουμπάνε σε σκληρή επιφάνεια.
  • Ξεκινά να γυρίζει από ανάσκελα μπρούμυτα.
  • Βάζει τα χέρια στο στόμα.
  • Κρατάει μικρά αντικείμενα, τα κουνάει και τα βάζει στο στόμα.
  • Στηρίζεται στους αγκώνες όταν είναι μπρούμυτα.

 

Ακοή/Γλώσσα

  • Ξεκινά να μπαμπαλίζει.
  • Παράγει ήχους, κάνει γκριμάτσες και φωνάζει.
  •  Κλαίει διαφορετικά όταν πεινάει, πονάει ή κουράζεται.

 

Κοινωνική Συμπεριφορά

  • Χαμογελάει αυθόρμητα.
  • Του αρέσει να παίζουν μαζί του και μπορεί να αρχίσει να κλαίει όταν το παιχνίδι σταματά.
  • Αντιγράφει κάποιες κινήσεις ή εκφράσεις του προσώπου, όπως χαμόγελο.

 

Γνώσεις και Δεξιότητες

  • Ανταποκρίνεται στη φροντίδα και τη στοργή.
  • Δείχνει πότε είναι χαρούμενο ή λυπημένο.
  • Προσπαθεί να πιάσει παιχνίδια με το χέρι.
  • Συντονίζει τα μάτια με τα χέρια, πχ παρακολουθεί ένα παιχνίδι και προσπαθεί να το πιάσει.
  • Παρακολουθεί αντικείμενο σε ακτίνα 180 μοιρών.
  • Αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα και αντικείμενα σε απόσταση.

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 4ου μήνα:

  • Δεν ανταποκρίνεται σε δυνατό ήχο.
  • Δεν παρακολουθεί αντικείμενα.
  • Δεν χαμογελά σε άλλα άτομα.
  • Δεν βάζει αντικείμενα στο στόμα.
  • Δεν στηρίζει το κεφάλι του.
  • Δεν παράγει ήχους.
  • Δεν σπρώχνει με τα πόδια όταν το βάζουμε να πατήσει σε σκληρή επιφάνεια.

 

6 ΜΗΝΩΝ

Κινητικότητα

  • Γυρίζει από ανάσκελα μπρούμυτα και από μπρούμυτα ανάσκελα.
  • Ξεκινά να κάθεται χωρίς υποστήριξη.
  • Στηρίζεται στα πόδια του και “χορεύει” όταν το κρατάμε όρθιο.

 

Ακοή/Γλώσσα

  • Παράγει ήχους σε ανταπόκριση σε ήχους που ακούει.
  •  Ανταποκρίνεται στο όνομα του.
  • Παράγει ήχους για να δείξει χαρά ή ενόχληση.
  • Αρχίζει να σχηματίζει ήχους με σύμφωνα (μπ, μ).

 

Κοινωνική Συμπεριφορά

  • Γνωρίζει οικεία πρόσωπα και αρχίζει να αντιλαμβάνεται πότε κάποιος είναι ξένος.
  • Του αρέσει να παίζει με τους άλλους, ιδιαίτερα με τους γονείς του.
  • Του αρέσει να κοιτάζεται στον καθρέπτη.

 

Γνώσεις και Δεξιότητες

  • Παρατηρεί πρόσωπα κι αντικείμενα τριγύρω του.
  • Ξεκινά να μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο.
  • Αρχίζει να δείχνει περιέργεια για αντικείμενα και προσπαθεί να τα φτάσει αν είναι μακριά.

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 6ου μήνα:

  • Δεν ανταποκρίνεται στους ήχους.
  • Δεν προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα.
  • Δεν βάζει αντικείμενα στο στόμα.
  • Δεν παράγει ήχους, δεν γελάει.
  • Δεν ρολάρει.

 

9 ΜΗΝΩΝ

Κινητικότητα

  • Στέκεται όρθιο και κρατιέται από επιφάνειες.
  • Μπουσουλάει.
  • Κρατιέται για να σηκωθεί.

 

Ακοή/Γλώσσα

  • Καταλαβαίνει το όχι.
  • Παράγει μεγάλη ποικιλία ήχων.
  • Αντιγράφει ήχους και χειρονομίες από άλλους.
  • Δείχνει με το δάκτυλο.

 

Κοινωνική Συμπεριφορά

  • Μπορεί να δείχνει φόβο για τους ξένους.
  • Έχει αγαπημένα παιχνίδια.
  • Μπορεί να είναι προσκολλημένο σε κάποιο οικείο πρόσωπο.

 

Γνώσεις και Δεξιότητες

  • Παρακολουθεί αντικείμενο που πέφτει.
  • Ψάχνει για αντικείμενα που του κρύβουμε.
  • Αρχίζει να συλλαμβάνει μικρά αντικείμενα μεταξύ του δείκτη και του αντίχειρα.

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 9ου μήνα:

  • Δεν στηρίζει το βάρος του όταν το κρατάμε όρθιο.
  • Δεν κάθεται.
  • Δεν μπαμπαλίζει.
  • Δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του.
  • Δεν φαίνεται να αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα.
  • Δεν κοιτάει προς τα εκεί που του δείχνουμε.
  • Δεν μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο.

 

 

12 ΜΗΝΩΝ

Κινητικότητα

  • Κρατιέται για να σηκωθεί, κρατιέται από έπιπλα και περπατάει.
  • Ίσως κάνει λίγα βήματα μόνο ή στέκεται μόνο για λίγο.

 

Ακοή/Γλώσσα

  • Ανταποκρίνεται σε απλές εντολές.
  • Κάνει απλές χειρονομίες όπως γειά, νεύματα πχ. όχι με το κεφάλι.
  • Λέει μαμά, μπαμπά.
  • Προσπαθεί να επαναλάβει λέξεις που ακούει.

 

Κοινωνική Συμπεριφορά

  • Ντρέπεται ή είναι νευρικό με τους ξένους.
  • Κλαίει όταν η μαμά ή μπαμπάς φεύγουν.
  • Έχει αγαπημένα αντικείμενα και πρόσωπα.
  • Δείχνει φόβο σε κάποιες περιστάσεις.
  • Επαναλαμβάνει ήχους και πράξεις για να τραβήξει την προσοχή.
  • Βοηθάει στο ντύσιμο.
  • Παίζει κούκου-τσα.

 

Γνώσεις και Δεξιότητες

  • Εξερευνά τα αντικείμενα με νέους τρόπους. Τα κουνάει, τα χτυπάει, τα πετάει.
  • Βρίσκει εύκολα κρυμμένα αντικείμενα.
  • Κοιτάει τη σωστή εικόνα ή αντικείμενο όταν το ονοματίσουμε.
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί αντικείμενα σωστά, π.χ. πίνει από το ποτηράκι του, χτενίζει τα μαλλιά του.
  • Βάζει και βγάζει αντικείμενα από ένα κουτί.
  • Ακολουθεί απλές εντολές.
  • Πιέζει με το δείκτη, πατάει κουμπιά.

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 12ου μήνα:

  • Δεν ανταποκρίνεται μπουσουλάει.
  • Δεν ψάχνει αντικείμενα που του κρύβουμε.
  • Δεν λέει μαμά , μπαμπά.
  • Δεν μαθαίνει χειρονομίες όπως «γειά».
  • Δεν δείχνει με το δάκτυλο.

18 ΜΗΝΩΝ

Κινητικότητα

  • Περπατάει ανεξάρτητα.
  • Ανεβαίνει σκαλάκια, τρέχει.
  • Κουβαλάει μαζί του παιχνίδια όταν περπατάει.
  • Πίνει από ποτήρι, τρώει με το κουτάλι.

 

Ακοή/Γλώσσα

  • Λέει μερικές λέξεις.
  • Λέει και γνέφει ΄όχι΄ .

 

Κοινωνική Συμπεριφορά

  • Του αρέσει να δίνει αντικείμενα σε άλλους για να παίξει.
  • Μπορεί να φοβάται τους ξένους.
  • Μπορεί να έχει εκρήξεις θυμού (temper tantrums).
  • Μπορεί να δείχνει τρυφερότητα και στοργή σε οικεία πρόσωπα.
  • Παίζει απλό συμβολικό παιχνίδι, π.χ. ταΐζει την κούκλα.
  • Δείχνει κάτι που του φαίνεται ενδιαφέρον.
  • Μπορεί να του αρέσει να εξερευνά καινούρια πράγματα ή να φοβάται σε μη γνώριμο περιβάλλον και να προσκολλάτε στους γονείς.

 

Γνώσεις και Δεξιότητες

  • Γνωρίζει την χρησιμότητα καθημερινών αντικειμένων, π.χ. τηλέφωνο, κουτάλι.
  • Δείχνει μέρη του σώματός του.
  • Κάνει μουτζούρες.
  • Μπορεί να ακολουθήσει απλές εντολές.

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 18ου μήνα:

  • Δεν περπατάει.
  • Δεν ξέρει τη χρήση απλών αντικειμένων.
  • Δεν λέει 5-6 λέξεις.
  • Δεν το ενδιαφέρει αν οι γονείς φεύγουν ή έρχονται.
  • Χάνει μια δεξιότητα που είχε στο παρελθόν.

 

2 ΕΤΩΝ

Κινητικότητα

  • Στέκεται στις μύτες των ποδιών.
  • Κλοτσάει- πετάει μπάλα.
  • Σκαρφαλώνει σε έπιπλα.
  • Ανεβοκατεβαίνει σκάλες με υποστήριξη.
  • Αντιγράφει ευθεία γραμμή και κύκλο.

 

Ακοή/Γλώσσα

  • Δείχνει αντικείμενα, εικόνες, πρόσωπα και μέρη του σώματος όταν τα ονοματίσουμε.
  • Λέει προτάσεις με 2-3 λέξεις.
  • Ακολουθεί απλές εντολές.

 

Κοινωνική Συμπεριφορά

  • Αντιγράφει τους άλλους, ιδιαίτερα ενήλικες και μεγαλύτερα παιδιά.
  • Ενθουσιάζεται όταν βρίσκεται με άλλα παιδιά.
  • Δείχνει ολοένα και πιο ανεξάρτητο.
  • Δείχνει αντιδραστική συμπεριφορά (κάνει αυτό που το λένε να μην κάνει).
  • Παίζει κυρίως μόνο, αλλά αρχίζει σιγά σιγά να συμπεριλαμβάνει άλλα παιδιά στο παιχνίδι του.

 

Γνώσεις και Δεξιότητες

  • Αρχίζει να ξεχωρίζει σχήματα και χρώματα.
  • Παίζει απλό συμβολικό παιχνίδι.
  • Φτιάχνει πύργο με 4 τουβλάκια.
  • Ακολουθεί σύνθετες οδηγίες, π.χ πάρε τα παπούτσια σου και βάλτα στο καλάθι.
  • Ονομάζει εικόνες σε βιβλίο, π.χ σκυλάκι, γάτα.

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 24ου μήνα:

  • Δεν ξέρει τη χρήση απλών αντικειμένων.
  • Δεν χρησιμοποιεί απλές προτάσεις 2 λέξεων.
  • Δεν αντιγράφει λέξεις και πράξεις.
  • Δεν ακολουθεί απλές εντολές.
  • Δεν περπατάει σταθερά.
  • Χάνει μια δεξιότητα που είχε στο παρελθόν.

 

3 ΕΤΩΝ

Κινητικότητα

  • Σκαρφαλώνει με ευκολία.
  • Τρέχει ευκολά.
  • Οδηγεί ποδήλατο με 3 ρόδες.
  • Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες, ένα πόδι σε κάθε βήμα.

 

Ακοή/Γλώσσα

  • Ακολουθεί εντολές 2-3 βημάτων.
  •  Μπορεί να ονομάσει πολλά καθημερινά αντικείμενα.
  • Καταλαβαίνει προθέσεις όπως μέσα, πάνω, κάτω.
  • Λέει το όνομα, την ηλικία και το φύλλο του.
  • Λέει λέξεις όπως εγώ, εμένα, εμείς, εσύ και κάποιους πληθυντικούς (γάτες, αυτοκίνητα).
  • Συνεχίζει μια συζήτηση χρησιμοποιώντας 2-3 προτάσεις.
  • Μιλάει με τρόπο που γίνεται κατανοητός από ξένους.

 

Κοινωνική Συμπεριφορά

  • Αντιγράφει ενήλικες και φίλους.
  • Δείχνει τρυφερότητα και στοργή σε φίλους του, π.χ όταν κάποιος κλαίει.
  • Συμμετέχει σε παιχνίδια.
  • Δείχνει μεγάλος εύρος συναισθημάτων.
  • Καταλαβαίνει το δικό μου, δικό του, δικό της.
  • Αποχωρίζεται εύκολα από τους γονείς.
  • Ντύνεται και γδύνεται μόνο του.

 

Γνώσεις και Δεξιότητες

  • Παίζει με παιχνίδια με κουμπιά, αποσπώμενα μέρη κτλ.
  • Παίζει συμβολικό παιχνίδι με κούκλες, ζώα και ανθρώπους.
  • Φτιάχνει παζλ με 3-4 κομμάτια.
  • Καταλαβαίνει τι σημαίνει δύο.
  • Αντιγράφει κύκλο με μολύβι.
  • Γυρνάει τις σελίδες του βιβλίου, μια κάθε φορά.
  • Φτιάχνει πύργο με 6 κύβους.
  • Βιδώνει και ξεβιδώνει το καπάκι από μπουκάλι ή γυρίζει το πόμολο της πόρτας.

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 3ου έτους:

  • Πέφτει συχνά, δυσκολεύεται με τα σκαλιά.
  • Του τρέχουν σάλια ή δεν έχει καθαρή ομιλία.
  • Δεν μπορεί να παίξει με απλά παιχνίδια (παζλ).
  • Δεν χρησιμοποιεί απλές προτάσεις 2 λέξεων.
  • Χάνει μια δεξιότητα που είχε στο παρελθόν.

 

4 ΕΤΩΝ

Κινητικότητα

  • Στέκεται στο ένα πόδι και κάνω κουτσό για 2 δευτερόλεπτα.
  • Μπορεί να πιάσει μια μπάλα που αναπηδάει μπροστά του.
  • Βάζει νερό στο ποτήρι του και κόβει το φαγητό του μόνο του με επιτήρηση.

 

Ακοή/Γλώσσα/Επικοινωνία

  • Γνωρίζει βασικούς γραμματικούς κανόνες, π.χ «αυτός», «αυτή».
  •  Τραγουδάει ένα τραγούδι ή λέει ένα ποίημα απέξω.
  • Λέει ιστορίες.
  • Ξέρει το όνομα και το επίθετό του.

 

Κοινωνική Συμπεριφορά

  • Απολαμβάνει να μαθαίνει νέα πράγματα.
  • Προτιμά να παίζει με άλλα παιδιά, παρά μόνο του.
  • Συνεργάζεται με άλλα παιδιά.
  • Εκφράζει τα ενδιαφέροντα του.
  • Συχνά μπερδεύει την πραγματικότητα με τη φαντασία.

 

Γνώσεις και Δεξιότητες

  • Ξέρει τα χρώματα και κάποιους αριθμούς.
  • Καταλαβαίνει την έννοια του μετράω.
  • Αρχίζει να καταλαβαίνει την έννοια του χρόνου.
  • Θυμάται κομμάτια μιας ιστορίας.
  • Καταλαβαίνει τις έννοιες «ίδιος», «διαφορετικός».
  • Σχεδιάζει ανθρωπάκι με 2 έως 4 μέρη σώματος.
  • Χρησιμοποιεί ψαλίδι.
  • Αρχίζει να αντιγράφει κάποια κεφαλαία γράμματα.
  • Παίζει παιχνίδια με κάρτες.
  • Λέει τι νομίζει ότι θα συμβεί παρακάτω σε μια ιστορία!

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 4ου έτους:

  • Δεν χοροπηδάει.
  • Δεν κάνει μουτζούρες.
  • Δεν ενδιαφέρεται για συμβολικό παιχνίδι.
  • Αδιαφορεί για τα άλλα παιδιά και δεν απαντά σε άλλα άτομα εκτός οικογενειακού κύκλου.
  • Αντιδρά στο ντύσιμό, ύπνο, χρήση της τουαλέτας.
  • Δεν ακολουθεί εντολές 3 βημάτων.
  • Δεν χρησιμοποιεί το «εγώ», «εσύ» σωστά.
  • Δεν μιλάει καθαρά.
  • Χάνει μια δεξιότητα που είχε στο παρελθόν.

 

 

5 ΕΤΩΝ

Κινητικότητα

  • Στέκεται στο ένα πόδι για 10 δευτερόλεπτα ή περισσότερο.
  • Κάνει τούμπες.
  • Χρησιμοποιεί κουτάλι, πιρούνι και κάποιες φορές μαχαίρι.
  • Χρησιμοποιεί την τουαλέτα μόνο του.
  • Κάνει κούνια.

 

Ακοή/Γλώσσα

  • Μιλάει πολύ καθαρά.
  • Λέει μια απλή ιστορία.
  • Χρησιμοποιεί χρόνο μέλλοντα.
  • Λέει το όνομα και τη διεύθυνση που μένει.

 

Κοινωνική Συμπεριφορά

  • Θέλει να ευχαριστεί τους φίλους του και να τους μοιάζει.
  • Είναι πιο πρόθυμο να ακολουθεί κανόνες.
  • Του αρέσει να τραγουδά, να χορεύει , να παίζει θέατρο.
  • Είναι πιο ανεξάρτητο, π.χ μπορεί να πάει μόνο του να χτυπήσει την πόρτα του γείτονα (με επιτήρηση πάντα).
  • Είναι κάποιες φορές συνεργάσιμο και κάποιες άλλες πολύ απαιτητικό!

 

Γνώσεις και Δεξιότητες

  • Μετράει μέχρι το 10 ή παραπάνω.
  • Μπορεί να ζωγραφίσει ανθρωπάκι με 6 ή περισσότερα μέρη.
  • Γράφει κάποια γράμματα ή αριθμούς.
  • Αντιγράφει τρίγωνο και άλλα γεωμετρικά σχήματα.
  • Ξέρει τι είναι κάποια καθημερινά πράγματα, όπως τα χρήματα, το φαγητό.

 

Πότε ανησυχούμε:

Ενημερώνουμε τον Παιδίατρό μας, εάν παρατηρήσουμε κάποιο από τα παρακάτω μέχρι το τέλος του 5ου έτους:

  • Δεν Δείχνει μεγάλη γκάμα συναισθημάτων.
  • Δεν απαντά στους ανθρώπους ή απαντά επιφανειακά.
  • Δεν ξέρει το όνομα και το επίθετο του.
  • Δεν ξεχωρίζει την πραγματικότητα από τη φαντασία.
  • Δείχνει ασυνήθιστη συμπεριφορά, π.χ πολύ φοβισμένο, πολύ επιθετικό, λυπημένο.
  • Δείχνει ασυνήθιστη νωχελικότητα, απόσυρση.
  • Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε μια δραστηριότητα για πάνω από 5 λεπτά.
  • Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό και αόριστο σωστά.
  • Δεν ζωγραφίζει.
  • Δεν ξέρει να βουρτσίζει τα δόντια, να πλένει τα χέρια, να γδύνεται μόνο του.